گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
1- شما هشیار باشید! ما هوشیار باشیم؛ ملت هوشیار باشد؛ توجه به فروع نکند و از اصل - چیزهای اصلی - غفلت بکند.
(صحیفه امام، ج 7، ص 371)
2- یک مسأله‌ای پیش می‌آورند اختلاف بیندازند. قبل از ماه محرم هم همین کار را می‌کردند؛ یک مسأله فرعی را پیش می‌آوردند که ما از مسائل اصلی غفلت کنیم.
(صحیفه امام، ج 7، ص 409)
3- ما یک مسائل اصلی الآن داریم بالفعل و یک مسائل دنبال این مسائل. آن مسأله اصلی که ما الآن داریم این است که همه قوا را روی هم بگذاریم که این مفسده‌هایی که در شرف تکوین است از بین ببریم.
(صحیفه امام، ج 7، ص 480)
4- بعض مسائل، مسائل اصلی است؛ مسائلی است که بنیاد مسائل دیگر است؛ مسائلی است که حفظ کیان اسلام و حفظ استقلال کشور به آنها بسته است و بعد از این‌که این مسائل اصلی تحقق پیدا کرد، مسائل دیگری است که آن مسائل باید دنبال بشود.
(صحیفه امام، ج 8، ص 169)
5- اگر شما سرگرم کارهای دیگر بشوید، اگر راجع به مسائل جزئی، راجع به مسائل تفرقه‌افکن، توجه کنید از مسائل اصلی باز می‌مانید.
(صحیفه امام، ج 9، ص 67)
6- هر روز یک غائله‌ای درست می‌کردند، یک بساطی درست می‌کردند، که همه را سرگرم به او بکنند و از مسائل اصلی و انسانی، ما دور باشیم.
(صحیفه امام، ج 9، ص 203)
7- شما بدانید این را که از هر اجتماعی که امروز بشود، و اجتماعی باشد که تویش یک تشنجی باشد حتی برای یک مطلب حقی، باید دست برداریم و برویم سراغ آن مسأله اصلی. اگر این طور نکنیم این به نفع آنهاست. آنها ازش استفاده می‌کنند.
(صحیفه امام، ج 11، ص 118).
8- غفلت از این نکنید که یک وقت شما را بدون این‌که توجه داشته باشید، از آن مسلک اصلی و مقصد اصلی باز دارند و متوجه کنند به یک مقصد دیگری. از آن راهی که می‌خواستید بروید، شما را برگردانند به یک راه دیگری. این یک مسأله بسیار مهمی است که اگر ما این غفلت را بکنیم و از آن راه برگردیم به یک راه معوجی، اساس مطلب از دست ما می‌رود.
(صحیفه امام، ج 12، ص 89)
9- مسائل اصولی، ما الآن در بین داریم؛ تا آن مسائل اصولی حل نشود مسائل فرعی حل نخواهد شد.
(صحیفه امام، ج 7، ص 80)
10- امروز هر مطلبی که موجب انحراف ملت شریف از مسیر اصلی است شیطانی و با نقشه شیاطین طرح می‌شود.
(صحیفه امام، ج 3، ص 443)
11- رمز پیروزی امروز ما این است که اتکا به خدای تبارک و تعالی داشتیم.
(صحیفه امام، ج 7، ص 23)
12- باید همه وجهه نظر را به اسلام بکنیم؛ تمام مقصد اسلام باشد. اسلام است که می‌تواند ما را به سعادت دنیا و آخرت برساند.
(صحیفه امام، ج 7، ص 542)
13- ما نهضت را برای آن کردیم که اسلام و قوانین اسلام و قرآن و قوانین قرآن در کشور ما حکومت کند. و هیچ قانونی در مقابل قانون اسلام و قرآن عرض وجود نکند، و نخواهد کرد.
(صحیفه امام، ج 9، ص 166)
14- گویندگان و روشنفکران و متفکران و دانشگاهیان و دانشمندان، همه توان خود را صرف قطع امید دشمن اصلی ما امریکا کنند.
(صحیفه امام، ج 12، ص 221)
15- همه گرفتاری که ما داریم از دست امریکا داریم. ما آن مجرم اصلی را بگذاریم و برویم سراغ اینهایی که تَبَع هستند و آلت هستند؟
(صحیفه امام، ج 3، ص 407)
16- مقصد اصلی ما این است که این خارجیها نخورند اموال ما را، این خارجیها همه چیز ما را نبرند، این خارجیها فرهنگ ما را عقب نزنند، این خارجیها ارتش ما را انگل نکنند.
(صحیفه امام، ج 7، ص 214)
17- رها شدن از قید و بند بیگانگان، ضامن استقلال و آزادی کشور است. قیام مردم برای این جهت است.
(صحیفه امام، ج 5، ص 185)
18- آن چنان مردم را از خود و فرهنگ خود و فرهنگ غنی اسلام بیگانه کردند که در هر چیز، خود را به بیگانگان محتاج و خویشتن را فاقد همه ارزشها می‌دانستند. و این فاجعه موجب گردید تا کشور و اسلام بزرگ را عقب نگه دارند و به سر این کشور و ملت، آن آمد که همه می‌دانید.
(صحیفه امام، ج 17، ص 4)
19- اساس یک مملکت قانون آن مملکت است.
(صحیفه امام، ج 8، ص 227)
20- تمام این امور مرهون آن است که دولت یکپارچه و بدون اختلاف درونی و با تعهد اوقات خود را صرف در مسائل مهم کلیدی که مشکل‌گشای امور باشد نماید.
(صحیفه امام، ج 19، ص 158)
21- باید انسان هر وقت به آن مسأله‌ای که راجع به آن وقت است توجه‌اش را بکند. این مسائل، مسائل دست دوم‌اند و این مسائل دست دوم ان‌شاءالله حل می‌شود.
(صحیفه امام، ج 9، ص 56)
22- ما یک قسم مسائل اصولی داریم که الآن مطرح است و یک قسم مسائلی فرعی داریم که بعد از این‌که مسائل اصولی تحقق پیدا کرد، باید مطرح کرد.
(صحیفه امام، ج 7، ص 402)
23- همه توجه به این نکته داشته باشید که ما الآن مسائل اساسی‌مان مانده است؛ دنبال این مسائل اساسی باید برویم؛ مسائل فرعی را بعد طرح بکنیم، در سایه‌ی مسائل اساسی باید طرح بکنیم. الآن جزء برنامه‌هایتان مسائل فرعی را قرار ندهید.
(صحیفه امام، ج 7، ص 412)
24- الآن در رأس همه‌ی مسائل اسلام این قضیه‌ی مواجهه با امریکاست اگر بخواهید قدرتها را جدا کنیم از هم، بخواهیم از هم جدا کنیم، قوا از هم منفصل بشود، کشیده بشود از این طرف و از آن طرف، اینها همه‌اش به نفع امریکا تمام می‌شود. و دستهایی در این‌جا هست برای ایجاد یک همچه مسائل.
(صحیفه امام، ج 11، ص 118)
منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول